Wat kost radioreclame?

Als je overweegt om te adverteren op de radio, wil je waarschijnlijk antwoord op de vraag: “Wat kost radioreclame?” Een simpel antwoord op deze vraag bestaat helaas niet, maar de Radioboeker kan je wel een heel eind op weg helpen!

Wat kost radioreclame?

Wat besteden de grote jongens aan radioreclame?

In 2019 gaven adverteerders netto bijna 205 miljoen euro uit aan radioreclame. Daarvan werd 190 miljoen uitgegeven aan het uitzenden van radiocommercials (spot) en 15 miljoen aan content buiten de reclameblokken (non-spot). * De grootste adverteerders op de radio zijn Renault, T-Mobile en Kruidvat. ** Deze merken adverteren het hele jaar door op meerdere radiozenders en geven hier jaarlijks miljoenen euro’s aan uit. Gelukkig kun je ook met een bescheiden budget een effectieve radiocampagne voeren.

Bronnen: radioreclamebestedingen 2019 van RAB en Top-100 Adverteerders van MarketingTribune en Nielsen

Hoe is de prijs van reclamezendtijd opgebouwd?

De basis van de prijs van advertentieruimte op de radio is het secondetarief. Dit tarief verschilt per zender en per uitzendtijdstip. Zo ligt de basisprijs van een seconde reclamezendtijd op een grote radiozender als Radio 538 tijdens het hoogtepunt van de ochtendspits om 08.00 uur rond de 105 euro, terwijl de secondeprijs om 01.00 uur ’s nachts op dezelfde zender 2 euro is. Het mag duidelijk zijn dat je voor die 105 euro tijdens de ochtendshow veel meer luisteraars bereikt dan midden in de nacht. Als je tijdens de ochtendspits adverteert op een veel kleinere radiozender als Sublime betaal je gemiddeld zo’n 14 euro per seconde. *

Bronnen: tariefkaarten Radio 538 en Sublime Q2-2020

Selectiviteit, kortingen, toeslagen en indexen

Je zou dus zeggen: als je de lengte van je radiocommercial en het secondetarief weet, dan kun je heel makkelijk uitrekenen hoeveel het kost om je radiocommercial uit te laten zenden. Maar… wacht! Er zijn namelijk nog veel meer factoren van invloed op de prijs van een reclamecampagne op de radio. Sommige zenders zijn heel selectief in een bepaalde doelgroep. Bij interessante doelgroepen als B-to-B en Sociale klasse AB1 werkt dat door in het secondetarief.

Ook de periode van het jaar is van invloed. Zo kun je in rustige reclamemaanden als februari en juli veel meer korting krijgen dan in gewilde maanden als november en december. Terwijl er in al die maanden ongeveer evenveel luisteraars zijn. Je kunt korting krijgen als je op meerdere zenders tegelijk adverteert en soms betaal je juist een toeslag als je een voorkeurspositie in een reclameblok wilt. Ook geven veel zenders volumekortingen op reclamezendtijd. Dus: hoe meer je besteedt, hoe lager het secondetarief.

Grip op de kosten van adverteren op de radio

Je hebt zelf ook invloed op de prijs van je radiocampagne. Omdat de kosten van radioreclame grotendeels gebaseerd zijn op secondetarieven, is de lengte van je radiospot heel bepalend voor het tarief. Zo kun je voor hetzelfde budget een radiocommercial van 10 seconden twee keer vaker uitzenden dan een commercial van 20 seconden. Uiteraard wil je voldoende tijd hebben om je boodschap in je radioadvertentie helder neer te zetten, maar dit is absoluut een goede motivatie om een radiocommercial kort en bondig te houden. Wij vinden 15 tot 20 seconden de ideale lengte voor een radiocommercial.

De lengte van een radiocommercial wordt door de meeste radiozenders overigens naar boven afgerond op eenheden van 5 seconden. Een radiospot van 11,5 seconden, zal dus worden gezien als een commercial van 15 seconden. Daarom zijn de meeste radiocommercials exact 5, 10, 15, 20, 25 of 30 seconden. En… over de prijs van reclamezendtijd valt altijd te onderhandelen! Zo kun je via de Radioboeker je radiocampagne tot wel 30% goedkoper inkopen. Als je hier meer over wilt weten, stuur dan onderaan deze pagina een bericht.

Prijsindicatie: wat kost radioreclame

Hoewel er dus heel veel factoren zijn die de prijs van adverteren op de radio beïnvloeden, kunnen we wel een indicatie geven van de kosten van radioreclame. In onderstaand schema staan enkele richttarieven voor verschillende zendercategorieën. De prijzen zijn gebaseerd op een radiocommercial van 20 seconden die 5 maal per dag wordt uitgezonden en inclusief de productie van een basiscommercial.

Zendercategorie:Weekbereik:1 week2 weken4 weken
Regionaal (o.a. Radio Rijnmond, RadioNL en Omroep Brabant)100.000 tot 350.000 luisteraars2.250,- euro3.500,- euro6.500,- euro
Landelijk klein (o.a. Sublime, Radio 5, BNR en SLAM!) 350.000 tot 1.000.000 luisteraars6.000,- euro11.000,- euro21.000,- euro
Landelijk medium (o.a. 100% NL, Radio Veronica, ORN en Epower) 1.000.000 tot 2.000.000 luisteraars9.000,- euro15.000,- euro28.000,- euro
Landelijk groot (o.a. Radio 2, Radio 10, Sky Radio en Qmusic) 2.000.000 en meer luisteraars14.000,- euro26.000,- euro45.000,- euro

Prijzen zijn een indicatie en kunnen zowel hoger als lager uitvallen. Aan deze tarieven kunnen geen rechten worden ontleend.

Sommige radiozenders bieden combi-pakketten aan, waarbij je voor een heel aantrekkelijk tarief kunt adverteren op een tweede of derde zender. Daarnaast gelden er voor bepaalde doelgroepen speciale tarieven. Zo kost een B-to-B campagne van 2 weken zo’n 10.000,- euro. Ook kun je een spotcampagne op de radio combineren met audioboarding. Neem onderaan deze pagina contact op voor meer informatie over deze aantrekkelijke voordelen.

De kosten van een campagne op Spotify

Met Spotify kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken. Je kiest je luisteraars namelijk zelf uit op basis van bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en locatie. Bij de Radioboeker kun je voor een heel scherpe prijs adverteren op Spotify. Zo bereik je al 100.000 luisteraars voor ongeveer 3.000,- euro (inclusief productie van een audiocommercial van 15 seconden). Hier lees je meer over adverteren op Spotify.

Scherpe radio tarieven via de Radioboeker

Via ons netwerk van mediaprofessionals kan de Radioboeker jouw campagne op de radio of bij Spotify tot wel 30% goedkoper inkopen. De productie van een professionele radiocommercial is inbegrepen. Wil je meer weten over de mogelijkheden en de kosten van radioreclame? Laat hieronder je gegevens achter!