Waarom zou je je kostbare marketingbudget inzetten voor radioreclame en niet om te adverteren op een ander medium? Nou: omdat radio alle andere media zeer overtuigend verslaat op onder meer bereik, snelheid en kosten. Dit zijn 10 overtuigende voordelen van radioreclame.
Radio heeft een enorm bereik
Op een gemiddelde dag luistert 65,5% van alle Nederlanders naar de radio. Dat zijn bijna 10 miljoen mensen per dag. Wekelijks is dit zelfs 87,3% van alle Nederlanders, oftewel ruim 13 miljoen personen! Bovendien luisteren we ook nog eens lang naar de radio: per dag gemiddeld 4 uur en 10 minuten. Radio staat aan in de auto, op het werk en op tal van andere plaatsen. Via de radio bereik je dus enorm veel Nederlanders.
(Bron: NLO / GfK, nov-dec 2019, 06-24 uur)
Radio is selectief
Hoewel radio een massamedium is en je dus in korte tijd heel veel luisteraars kunt bereiken, is radio ook heel geschikt om een bepaalde doelgroep te targetten. Kies één specifieke zender of een combinatie van zenders voor je radiocampagne en bereik heel gericht jouw publiek. Zo luisteren naar Radio Veronica en SLAM! relatief veel mannen, doen Sky Radio en 100% het bovengemiddeld goed bij vrouwen, is BNR heel selectief op zakelijke luisteraars (B-to-B) en bereiken Radio 5 en de publieke regionale zenders naar verhouding veel oudere luisteraars.
Radio is niet te vermijden
Tijdens reclameblokken op televisie zappen kijkers massaal weg. Uit sommige onderzoeken blijkt dat tot 75% van de kijkers tv-commercials ontwijkt. Bij radio is dat absoluut niet het geval. Luisteraars zijn enorm trouw aan hun favoriete radiozender en zappen dus niet weg tijdens een reclameblok. Er is hiervoor ook een praktische reden: de radio bevindt zich meestal niet binnen handbereik. Bij geen enkel medium is de reclameontwijking zo laag als bij radio. Luisteraars kunnen (en willen) dus niet om je reclameboodschap heen.
Radio levert snel resultaat
Een van de voordelen van radioreclame is dat radio een heel direct medium is. Adverteren op de radio kan dus snel resultaat opleveren. Een kortingsactie die je in een radiocommercial communiceert kan dezelfde dag al extra klanten opleveren. Het vermelden van een website kan er zelfs voor zorgen dat je binnen een paar minuten meer traffic op je website hebt. Adverteren op radio is daarom heel geschikt voor bijvoorbeeld webshops.
Radio is flexibel
We kunnen heel ingewikkeld doen over het produceren van een radiocommercial (en eerlijk is eerlijk: het kán soms ook best ingewikkeld zijn), maar het kan vooral ook heel snel. Waar je voor de productie van een tv-commercial al snel een maand uit moet trekken, kan een radiocommercial al binnen een dag klaar zijn. Sterker nog: met de juiste afspraken kan die commercial dezelfde dag on air zijn. En omdat de productiekosten voor een radiospot relatief laag zijn, is het ook geen probleem om een commercial op korte termijn aan te passen en om te wisselen.
Radio versterkt online (en andere) campagnes
Hoewel een radiocommercial prima op zichzelf kan staan en effect sorteert, kan een radiospot ook heel goed werken als aanjager van online campagnes. De kans dat iemand op je banner of Google Adwords-campagne klikt is groter als je tegelijkertijd je naamsbekendheid vergroot via de radio. Bovendien ontwikkelt radio zich steeds meer als crossmediaal platform. Inmiddels luistert 20% van alle luisteraars online naar de radio en doet een derde van alle luisteraars dat regelmatig. Ook campagnes op bijvoorbeeld televisie of in print worden versterkt door radio. Via ‘visual transfer’ roep je in je radiocommercial bij luisteraars het beeld uit je TV-spot of print advertentie op.
Radio bouwt merken
Radioreclame is heel geschikt om een merk te introduceren of merkbekendheid te vergroten. Bovendien is radio een prachtig medium om een merkimago op te bouwen. Met een herkenbaar concept kun je een merk via radio écht laden. Adverteren op de radio zal je merk vleugels geven!
Radio is creatief
“Radio is het theater van de geest” is een gevleugelde uitspraak over het medium. En deze uitspraak is waar: met simpele middelen kun je hele werelden tot leven wekken in de hoofden van luisteraars. Het geluid komt uit de radio, de beelden, kleuren, emoties en zelfs geuren komen er vanzelf bij. Wil je jouw boodschap tot leven wekken door een klein jongetje te laten praten met een vrolijke koe, terwijl ze samen op een zonnige dag over het strand wandelen? In een radiocommercial kán het. Ook dat is één van de voordelen van radioreclame.
Radio is intiem
Radio staat heel dicht bij de luisteraar. Doordat de gemiddelde luistertijd per dag ruim 4 uur is, zijn veel luisteraars enorm betrokken bij hun favoriete radiozender. Ze kennen de deejays en presentatoren en doen mee aan winacties en actuele discussies. En hoewel radio een massamedium is, is de communicatie juist 1-op-1: presentatoren spreken de luisteraar direct aan en de luisteraar luistert vaak terwijl hij of zij alleen is. Een geschikter umfeld voor jouw boodschap kun je je niet wensen.
Radio geeft veel voor weinig
Geen enkel medium is zó kostenefficiënt als radio. Met een klein budget kun je op de radio prachtige resultaten boeken. Om 1000 mensen te bereiken is televisiereclame gemiddeld 8 keer duurder dan adverteren op de radio en een dagbladadvertentie zelfs 22 keer! Bovendien zijn de productiekosten van een radiocommercial laag: voor zo’n € 1000,- kun je al een professionele radiocommercial laten maken. Voor dat geld heb je nog niet eens visagie op de set van een tv-commercial. Het voordeel: kleine adverteerders met een beperkt budget zijn met hun radioreclame gewoon te horen tussen grote merken met enorme budgetten als Bol.com, Renault of Vodafone.
Advies over radioreclame nodig?
Hebben deze 10 voordelen van radioreclame je overtuigd? Ook jouw merk kan een flinke boost krijgen dankzij een reclamecampagne op de radio. Een landelijke radiocampagne is al mogelijk vanaf 6.000,- euro, inclusief de productie van een professionele radiocommercial. De Radioboeker vertelt je graag alles over de mogelijkheden. Wij maken samen met jou een effectieve radiospot én kopen voor de scherpst mogelijke prijs zendtijd in. Meer weten? Laat een bericht achter!