Webshops die meer bezoekers willen, doen er verstandig aan om op de radio te adverteren. Radioreclame werkt voor webshops als een enorme traffic generator!
Internet didn’t kill the radio star
Er was een tijd dat men dacht dat radio door de opkomst van internet zou verdwijnen. De cijfers wijzen anders uit: waar televisie en print flinke klappen hebben moeten incasseren door de opkomst van online, is de radio beluistering overeind gebleven. Sterker nog: radio en online kunnen elkaar flink versterken.
Girav met een V
“Girav. Lange t-shirts voor mannen. Girav met een V.” Grote kans dat je deze zinnen wel eens gehoord hebt. Webshop Girav.nl maakte dankzij hun herkenbare radiocommercials (met de stoere stem van voice-over Martin Stoker) een flinke groeispurt door. Van kleine webshop naar grote online retailer dankzij een korte, heldere boodschap op de radio: wij durven gerust te stellen dat Girav zonder radioreclame nooit zo bekend was geworden.
Radiocampagnes leveren zoekopdrachten op
In 2014 deed Google onderzoek naar het effect van radiocampagnes op zoekopdrachten. Bij 26 onderzochte campagnes steeg het aantal zoekopdrachten via Google gemiddeld met 33 procent. Bij commercials waarin de URL van de website duidelijk werd vermeld was de gemiddelde stijging zelfs 59 procent. Eén onderzochte campagne (voor taalinstituut Berlitz) leverde zelfs een stijging van 73 procent op. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat deze campagne al een aantal jaar liep.
Hoe korter de commercial, hoe krachtiger het effect
Het onderzoek van Google leverde nog een aantal andere interessante inzichten over radioreclame op. Zo is het effect van een radiocampagne bij minder bekende merken groter dan bij bekende merken. Een herkenbaar audiologo in de radiospot zorgt voor een gemiddelde stijging van 49 procent, terwijl spots zonder auditief logo 23 procent meer zoekopdrachten opleveren. En ook interessant: een korte radiocommercial werkt beter dan een lange spot. Commercials korter dan 15 seconden zorgen voor 62 procent meer zoekopdrachten, spots van 20 of 25 seconden leveren 35 procent stijging op, terwijl commercials van 30 seconden of langer slechts een stijging van 6% opleveren. Een korte radiocommercial met een heldere boodschap werkt dus het beste.
Radioreclame = traffic booster
Wil je weten hoe adverteren op de radio kan helpen om meer bezoekers naar je webshop te trekken? Neem hieronder contact op met de Radioboeker!