“Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door jouw merk”. Audioboarding op de radio is een hele slimme manier je merk snel bekend te maken bij een groot publiek. En… het is niet duur!
Billboarding op televisie
Op televisie is billboarding al helemaal ingeburgerd. Vooral op commerciële zenders als RTL4 en SBS6 zijn veel tv-billboards te zien. Veel adverteerders hebben billboards op televisie ontdekt als een perfecte manier om op televisie te adverteren. De voordelen zijn groot: je bouwt heel snel een groot bereik op, hebt een voorkeurspositie aan het begin of einde van een reclameblok én billboards zijn makkelijk en goedkoop te produceren, zeker in vergelijking met een gewone tv-commercial.
Billboarding op de radio
En nu is er dus ook billboarding op de radio, oftewel audioboarding! Ook hier gelden dezelfde voordelen als op televisie: je bouwt snel een groot bereik op, billboards zitten vlak vòòr of vlak ná een commercial break (waardoor ze extra goed opvallen bij radioluisteraars) en de productiekosten zijn laag. Zijn er ook nadelen? Jazeker: billboards mogen namelijk niet wervend zijn. Je kunt ze dus niet gebruiken om echt ‘reclame te maken’ en bijvoorbeeld een actie of aanbieding te communiceren. Je mag wel een pay-off vermelden, mits de pay-off ook in andere uitingen wordt gebruikt. Daarnaast mogen audioboards meestal niet langer zijn dan 5 seconden. Radio billboarding is dus vooral geschikt om naamsbekendheid op te bouwen en te vergroten.
Soorten audioboarding: programmasponsoring
De meeste audioboards bevatten de tekst “Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door merk X”. Ze worden tijdens een radioprogramma 2 keer per uur afgespeeld: aan het begin van het uur (tussen het eerste reclameblok en de zogenaamde ‘uuropener’) en aan het einde van het uur (voor het laatste reclameblok). Tijdens een radioprogramma van 3 uur is het audioboard dus in totaal 6 keer te horen.
Audioboarding: itemsponsoring
Als adverteerder kun je er ook voor kiezen om bij een specifiek programmaonderdeel te billboarden, zoals het weerbericht of de verkeersinformatie. Dit valt extra op wanneer je merk een link heeft met deze onderdelen. Denk aan een reisorganisatie (“Het 538 weerbericht wordt mede mogelijk gemaakt door Sunweb”) of een automerk (“De Sky Radio verkeersinformatie wordt gesponsord door Volkswagen”).
Audioboarding combineren
Billboards op de radio kun je ook gebruiken om je radiocommercial een extra duwtje in de rug te geven. Daarbij combineer je dus de inzet van een radiospot met audioboards. Ook is het mogelijk om een billboard zowel op radio als op tv uit te zenden, waardoor extra bereik opgebouwd wordt. De Radioboeker biedt deze mogelijkheid ook. En wil je alleen maar een tv billboard? Ook dan helpen we je graag aan een hele scherpe deal!
Billboarding boeken via de Radioboeker
Audioboarding is mogelijk op de meeste commerciële radiozenders. De Radioboeker informeert je graag over de mogelijkheden én doet je graag een superscherp aanbod voor jouw billboardcampagne. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen snel contact met je op!