Als je op de radio gaat adverteren, heb je waarschijnlijk iets te vertellen. Maar hoe breng je jouw boodschap zo effectief mogelijk over in een radiospot? Dit zijn 10 tips voor succesvolle radiocommercials van de Radioboeker.
Tip 1: verdiep je in het medium radio
Elk medium heeft zo zijn eigen manier van communiceren. In een krantenadvertentie kun je veel meer informatie kwijt dan in een tv-commercial. En wat je via een billboard langs de A4 met een afbeelding kunt zeggen, komt totaal niet over in een radiocommercial. Bedenk je dus wat op de radio wel én niet werkt. En probeer je te verplaatsen in de belevingswereld van een radioluisteraar. Hoe trek je zijn of haar aandacht?
Tip 2: wees duidelijk in een radiospot
De boodschap van een radiocommercial moet helder zijn en het moet vooral ook één boodschap zijn. Probeer dus niet teveel te vertellen. De meeste luisteraars consumeren radio terwijl ze iets anders aan het doen zijn. De radio staat aan tijdens het werk, in de auto, tijdens huishoudelijke taken of ontspanning. En rond jouw radiocommercial vragen ook andere adverteerders (en niet te vergeten de radiozender zelf) om de aandacht van de luisteraar. Geef de luisteraar dus iets dat de moeite waard is om naar te luisteren en zorg dat je boodschap glashelder is.
Tip 3: kies de juiste tone of voice
Hoe wil je overkomen op je doelgroep? Jouw merk of bedrijf heeft een uitstraling en die uitstraling is meestal is gebaseerd op beelden. Je hebt een logo, een huisstijl (met bepaalde kleuren en een lettertype), je personeel gaat op een bepaalde manier om met klanten… hoe vertaal je dat naar geluid? Hoe klinkt jouw bedrijf? Wat is je audio identiteit? Is de ‘stem’ van jouw merk een man of een vrouw? Jong of van middelbare leeftijd? En hoe spreek jij je klanten aan? Zeg je ‘u’ of ‘jij’? Zorg dat de tone of voice van je radiocommercial aansluit op het imago van je merk.
Tip 4: probeer niet te verkopen in je commercial
Voor elke vorm van marketing geldt: zet mensen aan tot het kopen van je product, maar duw het niet door hun strot. Welke meerwaarde geeft jouw product of dienst? Hoe maak je het leven van je doelgroep aangenamer of makkelijker? Op welke manier voeg jij iets toe? Zorg dat je in je radiospotniet overkomt als een opdringerige verkoper en zet de luisteraar aan om uit eigen beweging naar je toe te komen. Succesvolle radiocommercials zijn dus niet té ‘selling’.
Tip 5: wees persoonlijk in radioreclame
Radio is een heel intiem medium. Veel luisteraars zijn alleen thuis of bijvoorbeeld in hun auto als ze jouw boodschap horen. Praat dus tegen ze zoals je tegen een goede bekende zou praten. Van mens tot mens. Vertel geen gortdroog verhaal dat slechts een opsomming is van droge feiten. Gebruik emotie: laat ze glimlachen, ontroer ze, zet ze aan het denken. Maak met je radiocommercial een gevoel los bij je doelgroep en ráák ze.
Tip 6: gebruik je fantasie in een radiocommercial
In een radiocommercial kun je door middel van geluid een wereld tot leven wekken. Wees creatief en gebruik je eigen fantasie én die van de luisteraar. Veel radiocommercials vervallen in clichés, als: “Ons bedrijf staat garant voor vakmanschap, betrouwbaarheid en kwaliteit.” of: “Ga SNEL, naar website punt NL”. Een goede copywriter blijft weg van deze clichés. Humor in radiocommercials kan werken, maar kan ook tégen je werken. Ga liever voor een smile dan voor een bulderlach.
Tip 7: gebruik de kracht van herhaling
Uit onderzoek blijkt dat radiocommercials waarin de naam van het merk of bedrijf 2 keer of vaker wordt genoemd, beter blijven hangen dan spots waarin de merknaam slechts 1 keer voorbij komt. Ook blijkt dat veel luisteraars een radiocommercial gaan herkennen als ze hem 7 keer gehoord hebben en dat een radiocampagne na 1 tot 2 weken vruchten begint af te werpen. Dus: herhaal en herhaal. En herhaal het daarna nog een keer. En daarna nog een aantal keer. Wees dus niet bang om je naam of website 2 of 3 keer te noemen in een radiocommercial. Of herhaal de naam in een korte tagon of reminder die later in het reclameblok voorbij komt. En zorg ook dat je commercial over een periode van minstens 2 weken regelmatig voorbij komt.
Tip 8: wees consistent in je radiospot
Sommige merken klinken in elke campagne anders. De ene keer zijn ze een jonge vrouw, dan weer een man van middelbare leeftijd. Soms hoor je een kabbelend jazzriedeltje, dan weer stevige beats. We snappen best dat je soms eens iets nieuws wilt uitproberen, maar doe dat niet elk kwartaal. Creëer een duidelijke stijl voor je radio uitingen en hou die vast. Herkenning is namelijk één van de belangrijkste succesfactoren van radioreclame (en marketing in het algemeen). Dus: gebruik steeds dezelfde voice-over of stemacteurs. Spreek elke keer dezelfde taal en maak bijvoorbeeld gebruik van een soundlogo, waarmee je jouw succesvolle radiocommercials afsluit.
Tip 9: haal alles uit radioreclame wat erin zit
Radio is een medium waarop alles kan. Als je in een tv-commercial twee vrolijke toeristen op een tropisch eiland wilt laten zien, zul je behoorlijk wat uit de kast moeten halen voor dat ene shot. In een radiocommercial is dat een stuk makkelijker: na een uurtje in een geluidsstudio met 2 stemacteurs en een paar goede geluidseffecten ben je ook op Bali of Bonaire! En als je later bedenkt dat ze toch gewoon op het strand van Zandvoort moeten zijn… tja, dan voeg je gewoon een paar zeemeeuwen en spelende kinderen toe! Benut dus de mogelijkheden van het medium radio. Bedenk een goed verhaal, huur een goede stem in en voeg zoveel muziek en effecten toe als je wilt. Of laat dat allemaal weg en val juist op met een hele rustige radiocommercial. In radioreclame zijn er geen grenzen!
Tip 10: vergeet je call to action niet
Terwijl je alle bovenstaande tips in de praktijk probeert te brengen, zou je bijna het belangrijkste vergeten: sluit je radiocommercial af met een duidelijke call to action. Wees creatief, hou het persoonlijk, vermijd een verkooppraatje, maar vertel je luisteraar aan het einde van je spot wél duidelijk wat je van hem of haar verwacht (of wat je hoopt dat ze gaan doen). Bedenk hierbij dat radioluisteraars vaak niet in de gelegenheid zijn om na het horen van jouw radiocommercial meteen naar je website te gaan of om je telefoonnummer te onthouden. Hou je call to action dus kort en bondig en noem bijvoorbeeld niet een website + telefoonnummer + adres, want dan blijft daarvan helemaal niets hangen.
Bonustip: bel de Radioboeker
Tja, en dan onze eigen kort en bondige call to action: wil je effectief adverteren op de radio? Laat hieronder je bericht achter! 😉