Je wilt een radiocommercial laten produceren. Voordat de productie van een radiospot begint, moet je eerst bepalen wat het doel is van je radiocampagne. Ga je een nieuw product lanceren? Wil je een actie communiceren? Wil je traffic genereren naar je webshop? Of wil je de bekendheid van je merk vergroten? Adverteren op de radio kan dit allemaal voor je doen en de Radioboeker helpt je er graag bij.
Doelgroep van een radiocommercial
Als het doel van je campagne duidelijk is, stel je de doelgroep vast. Richt je je op mannen of vrouwen? Op muziekliefhebbers? Welke leeftijdsgroep? Een zakelijk publiek? Boodschappers? De Radioboeker stelt op basis van je doelgroep en het budget een goede mix samen van radiostations waar jouw publiek naar luistert. Uiteraard bepaalt je doelgroep ook mede tone of voice van je radiocommercial.
Boodschap van een radiocommercial
Daarna bepaal je welke boodschap je wilt overbrengen met je radiospot. Zorg dat je kiest voor een duidelijke boodschap waarbij je in één zin kunt samenvatten wat je wilt communiceren. Als je meerdere boodschappen verwerkt in één commercial, blijft de informatie minder goed hangen en is je campagne minder effectief.
Concept voor een radiocommercial
Dan ontwikkel je het concept van de radiocommercial. Laat je de hele boodschap vertellen door een voice-over? Of kies je voor een dialoog tussen twee of meerdere stemacteurs? Wat vaak goed werkt in commercials: poneer een probleem (“Heeft u last van muggen?”) en rijk de oplossing aan (“Met onze muggenspray ben u er zo van af!”).
Script voor een radiocommercial
Vervolgens gaat de Radioboeker aan de slag met je concept en werken we het uit tot een script. Het schrijven van een script voor een radiocommercial is millimeterwerk. Omdat de uiteindelijk spot een exacte lengte van 5 seconden (of een veelvoud daarvan, zoals 10, 20 of 25 seconden) zal hebben, mag het script uiteraard niet te lang zijn. Een goede tip om de commercial te timen is: lees de tekst hardop voor. Als je ‘in je hoofd’ leest, lees je meestal sneller en past de tekst niet in de tijd.
Opname van een radiocommercial
Als jij akkoord bent met het script, gaan we aan de slag met de voice-over opname. De stemacteur neemt verschillende takes van het script op en houdt hierbij rekening met de timing en de aanwijzingen die hij of zij heeft gekregen.
Productie van een radiocommercial
Vervolgens gaan we de commercial produceren. In onze studio komt alles samen: de stem, eventuele geluidseffecten en muziek. We mixen de radiocommercial af, zodat hij goed klinkt, de verhoudingen kloppen en de stemmen duidelijk verstaanbaar zijn. Daarna krijg jij het eindresultaat in je mailbox.
Aanlevering van een radiocommercial
Als jij de commercial hebt goedgekeurd, gaan we de spot aanleveren. Uiteraard zorgen we dat de radiocommercial voldoet aan alle aanleverspecificaties van de radio exploitanten. Je commercial is klaar, tijd om de radiocampagne te lanceren. Veel succes!
Radiocommercial laten maken
De Radioboeker helpt je graag om jouw merk te laten groeien door radioreclame. We verzorgen het hele proces van A tot Z: van het inkopen van de zendtijd tot en met de productie van een effectieve radiospot. Wil je meer weten? Laat hieronder een bericht achter!