Met een campagne op Spotify bereik je heel gericht jouw doelgroep. En een beter umfeld voor je boodschap kun je je niet wensen: jouw commercial is namelijk te horen tussen de favoriete tracks van je doelgroep. Als je wilt adverteren op Spotify kan de Radioboeker zowel de inkoop als productie voor je regelen.
Spotify is wel/geen radio
Bij de Radioboeker zijn we enorm fan van radio. Radio informeert, vermaakt en is altijd van nu. Niet voor niets luisteren nog altijd meer dan 13 miljoen Nederlanders gemiddeld meer dan 2,5 uur per dag naar de radio. Maar er zijn kapers op de kust: ruim de helft van alle Nederlanders gebruikt regelmatig streamingdiensten als Spotify, YouTube en SoundCloud om naar muziek te luisteren. De opkomst van streamingdiensten is overigens niet echt slecht nieuws voor het medium radio, want ondanks de indrukwekkende groei van streamingdiensten, is de radiobeluistering nauwelijks gedaald. Spotify is in de plaats gekomen van de MP3-speler, die in zijn plaats weer de discman (en daarvoor de walkman) verving.
Podcasts op Spotify
Maar wat niet is, kan nog komen: Spotify ontwikkelt zich steeds meer richting een platform waar niet alleen muziek, maar ook andere content te horen is. Zo heeft Spotify de podcastdiensten Anchor, Gimlet en The Ringer overgenomen. De Zweedse streamingdienst is van plan om op korte termijn ook commercials in podcasts te laten horen. En als je muziekstreaming, podcasts én commercials met elkaar combineert… tja, dan heb je eigenlijk een radiostation, toch?
‘Luistercijfers’ van Spotify
Wereldwijd heeft Spotify momenteel ruim 270 miljoen gebruikers, waarvan 30% een abonnement heeft. In Nederland heeft Spotify meer dan 5 miljoen gebruikers en daarvan betaalt ongeveer de helft voor gebruik van de dienst. Vooral onder jongeren is Spotify populair. Uit onderzoek van GfK DAM blijkt dat bijna tweederde van alle jongeren tussen 13 en 24 jaar maandelijks muziek streamt via Spotify. In de doelgroep 20 tot 49 jaar luistert bijna 30% wekelijks naar hun favoriete nummers op Spotify. Bij vijftigplussers is dat niet meer dan 22 procent.
Je doelgroep bereiken via Spotify
De cijfers zijn indrukwekkend. Eén nadeel: betalende Spotify-gebruikers krijgen geen advertenties te horen. Maar aangezien de helft van de gebruikers de gratis dienst gebruikt, is het nog steeds mogelijk om via Spotify een grote groep luisteraars te bereiken. En het mooie is: die luisteraars kun je heel precies targeten. Spotify weet heel veel over haar gebruikers en dus kun je als adverteerder selecteren op leeftijd, geslacht, muziekgenre of locatie. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om op Spotify met je commercial vrouwen van 18 tot 24 bereiken die in de omgeving van Amsterdam naar muziek luisteren.
Targetting via Spotify
En of dat nog niet genoeg is: dankzij de vele afspeellijsten op Spotify kun je je doelgroep nog veel specifieker selecteren. Zo luisteren sportieve hardbodies naar speciale hardloop of fitness-playlists en zijn er playlists voor bij de koffie, voor in de auto en om te mediteren. En via Spotify bereik je veel millennials die tech-savvy zijn. Deze groep loopt voorop en heeft veel invloed op leeftijdsgenoten.
Het maximale uit Spotify halen
Adverteren op Spotify biedt een paar extra dimensies die radio niet kan bieden: zo krijgen luisteraars tijdens je radiocommercial op Spotify ook je logo of ander artwork te zien en kun je een link tonen. Veel Spotify-ads eindigen dan ook met de tekst ‘Klik op de link’. Daarnaast zijn ook videoadvertenties mogelijk. Toch is Spotify meer geschikt voor branding dan voor sales of het genereren van traffic.
Wat kost een campagne op Spotify?
Spotify heeft een CPM (Cost-Per-Mile) van zo’n 15,- tot 30,- euro. Dat betekent dat je dit bedrag betaalt om 1000 luisteraars te bereiken. In verhouding met een campagne op een ‘gewoon’ radiostation is adverteren op Spotify relatief duur, maar vergeet niet dat je op Spotify niet betaalt voor waste. Je rekent alleen af voor de luisteraars die je wilt bereiken. Als je een campagne op Spotify boekt via de Radioboeker, betaal je zo’n 3000,- euro om 100.000 mensen te bereiken.* Dat is inclusief de productiekosten van een audiocommercial.
* Prijzen zijn een indicatie. Aan de tarieven op de site van de Radioboeker kunnen geen rechten worden ontleend. Neem contact op voor een offerte.
Boek een Spotify-campagne via de Radioboeker
De Radioboeker kan je helpen bij het opzetten van jouw campagne op Spotify. Ook kunnen we audiocommercials produceren die voldoen aan alle specificaties die op Spotify vereist zijn. Wil je meer weten? Stuur hieronder je bericht en we nemen z.s.m. contact met je op. We streamen!